Snekkerskolen på Bjerke skole, bygd i 1931, ble en forløper til Kråkstad arbeidsskole. Bjerke skole hadde vinterkurs i snekkerlære som varte i seks måneder med mulighet for et påbygningsår. Den nye arbeidsskolen i Kråkstad ble bygd i 1935 og den ble også kalt Snekkerskolen. Ski bibliotek lokalhistorisk avdeling skrev på Gyldne sider, under Månedens bilde, en fin artikkel om grunnlaget for arbeidsskolen (1. november 2016). Se www.skibibliotek.no/bilde/snekkerskolen/.

Snekkerskole på KråkstadSnekkerskole
Østlandets Blad annonserte i 1946 at fra 15. oktober skulle Kråkstad snekkerskole og Kråkstad husstellskole starte opp et yrkesbetont tilbud for gutter og jenter (med mulighet for utenbygdsboende dersom plass). Snekkerkurset holdt til i 1. etasje, med Arne Lund som leder, tidligere bestyrer av arbeidsskolen. Husstellkurset holdt til i 2. etasje, med Ingebjørg (Fia) Andersen fra Oslo som lærer. Begge kursene holdt høy kvalitet. Guttene fikk lage flotte stuemøblement, forteller Johan Frogner. Jentene lærte allsidig husstell, alt fra å håndtere slaktekjøtt til å stå for komplett tilberedning og servering for store selskaper!

Framhaldsskole
Arbeidsskolen i Kråkstad blir obligatorisk framhaldsskole, sto det å lese 10.3.1948 i ØB. Det var stor debatt i kommunestyret om denne frivillige nyordningen med både allmenn- og yrkesfag etter endt folkeskole. Kommunen hadde god erfaring med snekkerskolen, men startet likevel opp med framhaldsskole med teori i folkeskolens lokaler og snekkerlære og husstell på snekkerskolen. Ved grunnskoleloven av 1969 gikk både framhaldsskolen og realskolen inn i grunnskolen som i dag utgjør 10-årig obligatorisk skole for barn og ungdom i alderen 6–16 år. Barnehage I 1979 ble snekkerskolen og uteområdet satt i stand til å kunne disponeres av Kråkstad barnehage. Dette fungerte fint i 37 år inntil Kråkstad barnehage i 2016 ble kraftig utvidet med flere avdelinger i nytt og moderne barnehagebygg, tett inntil det gamle utearealet rett bak Samfunnshuset. Den gamle snekkerskolen ble deretter lite brukt, men kommunen tok grep og bestemte at bygningen skulle restaureres både innvendig og utvendig.

Vevstue
Bygdekvinnelaget i Kråkstad tok initiativ til å starte vevstue på Bjerke skole i 1983. Vevstua fikk navnet Spindelveven. Da Ski kommune skulle starte Naturbarnehage på Bjerke skole, fikk vevstua tilbud om kjellerlokalene til Kråkstad barnehage. Sommeren 2005 satte Spindelvevens medlemmer i gang dugnad med oppussing og maling – og flytting av 15 vever. I september var klubben i gang igjen! Det har blitt vevd løpere, duker, pledd og skjerf m.m. – alt til eget bruk eller gaver. I 2023 kan Spindelveven feire 40 aktive år!

Ski kunstforening Kunstforeningen har i over 50 år hatt særdeles fine utstillingslokaler i Rådhusets foajé. Etter kommunesammenslåing/rehabilitering av Ski Rådhus i 2019 sto Kunstforeningen brått uten lokaler, men i respekt for det lange leieforholdet, fikk foreningen v/Ellen-Ane Aspestrand tilbud om å disponere lokalene i 1. og 2. etasje i den gamle snekkerskolen. Kunstforeningen har siden innvielsen 21.11.2021 hatt flere flotte utstillinger i Det gule huset i Kråkstad. Foto: Lise Lorentzen.

Se mer i kalender 2023.